Termékadat-kezelés napjainkban - A mai rohanó világban a munkahelyi tevékenységek sürgős határidejei mellett ritkán van lehetőségünk annak meglátására, hogy valójában rengeteg ismétlődő feladatot végzünk el, amelyek megvalósításához szükséges lépések logikája szinte teljesen megegyezik, szinte sablonizálható. Pedig az emberek gondolkodásmódja is sablonokon, automatizmusokon alapul, mivel egyszerűen lehetetlen lenne minden egyes mozzanatot az elejétől a végéig körbejárni. Ebből adódóan a tevékenységeink nagy részét is automatikusan, szinte gondolkodás nélkül végezzük el.
Ugyanez mondható el a terméktervezés folyamatáról is. Rengeteg hasonló lépést tartalmaz, amelyeket megfelelően felismerve lehetőségünk adódik arra, hogy automatizáljuk, ezáltal felgyorsítsuk és átláthatóbbá tegyük ezeket az ismétlődő feladatokat. Minél több lépést sikerült automatizálni, annál jobb rendszert tudunk felépíteni és idővel már nem az ismétlődő feladatok elvégzésére fogjuk használni az energiánkat, hanem magára a termékre és arra, hogy minél inkább kézben tartsuk a folyamatokat, ezáltal minél jobb minőséget és szolgáltatást tudjunk adni.
A termékadat-kezelés 3 szintje ezt a fejlődést igyekszik képviselni. A három szakasz az esetek túlnyomó többségében egymás után, időben egymástól eltolódva valósítható meg. Az első szint megvalósítása után merül fel az igény a második, majd később a harmadik szint elérésére.
Példaképpen nézzük meg egy egyszerű dokumentum létrehozásának lépéseit: 1. Születik egy igény, vagy ötlet, ami alapján 2. Elkészítjük a dokumentumot és 3. Ellenőrzés/jóváhagyás után 4. Megosztjuk a megfelelő helyre az információt
A folyamat kiegészül, amennyiben valamilyen változásra kell reagálnunk, ebben az esetben 5. Módosítjuk a dokumentumot és 6. Ismételt ellenőrzés/jóváhagyás után 7. Ismét megosztjuk az információt a megfelelő helyre
Ha belegondolunk, akkor tulajdonképpen ez megegyezik a terméktervezés egyszerűsített folyamatával. Az igényből terv lesz, majd ellenőrzés után megosztjuk a tervvel kapcsolatos információkat a többi részleggel/ügyféllel és változás esetén módosítjuk az információkat, amit egy ismételt ellenőrzés után ismét közzéteszünk.
Ezeket a lépéseket könnyedén tudjuk szemléltetni egy folyamatábrán:
Ennél az egyszerű folyamatnál is már elég sok mindenre kell figyelnünk. Ezekről bővebben a következő bejegyzésben írunk: A termékadat-kezelés első szintje - Alapvető adatkezelés (2/4)
Hamarosan érkezik még:
- A termékadat-kezelés második szintje - Újrafelhasználás (3/4)
- A termékadat-kezelés harmadik szintje - Projekt- és folyamatmenedzsment (4/4)
írta: Svébis Zoltán